
Als ik Google dan lees ik dit: Met originele oplossingen komen voor problemen die met de functie verband houden. Door verbeeldingskracht nieuwe werkwijzen bedenken. Ik hanteer voor mezelf meer: het vermogen om iets te kunnen bedenken dat waarde toevoegt aan iets.
Ik heb jarenlang gedacht dat ik ongeveer het tegenovergestelde was van creatief. Wel inventief dat wist ik, en inventief is een vorm van creativiteit zeg ik nu. Ik weet nu ook dat ik als kind jarenlang heel creatief was, met woorden. Ik werd altijd naar het bord geroepen om er iets moois over te schrijven en hielp iedereen met hun opstel. Een opstel schrijven vond ik echt geweldig. Ik wist in klas 5 toen ongeveer dat ik moeite had om bij te benen op school. Honger en chronisch slaaptekort doen een kind geen goed. Maar ik wist ook dat als het erop aan kwam dat ik intuïtief vrijwel altijd het juiste antwoord gaf.
Dit tot grote ergernis van klasgenoten blijkbaar. Op mijn 34e werd een oud klasgenoot mijn collega en tijdens de lunch vertelde ze in tranen hoe gefrustreerd ik haar altijd maakte. Klas 5 he, dat is 8/9 jaar oud ongeveer. Ze vertelde hoe zwaar ze het had in haar perfecte leventje waar ze hele middagen lag te leren en nooit aan de beurt kwam. En ik kreeg altijd de beurt en ze wist dat ik nooit leerde want ik zwierf op straat en dan gaf ik toch nog het goede antwoord. Ik keek haar aan en kon alleen maar vragen, is dit serieus?
Gaandeweg mijn leven was er steeds minder ruimte voor creativiteit. Inventiviteit kreeg prioriteit. Het bijzondere eraan vind ik dat ik echt heel wat jaren regelmatig zei nee joh doe jij maar, ik ben niet zo creatief. Ik geloofde dat echt op dat moment.
Nu weet ik wel beter. Omdat ik veel mist in mijn hoofd heb opgeruimd ontstond er ruimte voor creativiteit. En sinds ik mijn grote passie communicatie als vak omarmde kon ik daar steeds meer mee. En door de online wereld te gebruiken heb ik zoveel inspiratie opgedaan, het is me zelfs weer gelukt om aardige opstellen te schrijven.
Ik geloof dat ieder kind in de kern potentie heeft voor creativiteit. De een heeft talent en de ander gebruikt het ondersteunend voor een ander talent. Ik geloof ook sterk dat we door ons onderwijssysteem de creativiteit in kinderen remmen. Zie: doen is de beste manier van denken op YouTube.
En ik geloof ook dat op de gemiddelde werkvloer creativiteit wordt geremd. In vastgeroeste overtuigingen zoeken ze een excuus waarom een andere oplossing niet werkt.
Ik geloof dat ieder mens creatief kan zijn, ik geloof ook dat we dit zelf remmen. Dat we om welke reden dan ook zelf het contact ermee zijn verloren. Misschien wel door communicatie. Als je creatief zijn alleen ziet als daadwerkelijk knip- en plakwerkjes kunnen maken dan mis je misschien wel je eigen knip- en plakwerk techniek, in woorden bijvoorbeeld.
Of uit gewoonteovertuiging, omdat je van huis uit nou eenmaal niet zo creatief bent. Of omdat je motoriek te grof is, of wat dan ook. Ik was vrij creatief in excuses, omdat ik echt geloofde dat ik niet creatief was. De ironie daarvan.