Geplaatst op

Conflicten

Veelal gaat het over gevoelens die zowel logisch als niet logisch zijn. Datgene waar je tegen of over vecht, thuis of op werk, gaat over wat is gezegd en wat niet is gezegd. Het gaat om wat er aan de oppervlakte leeft en wat daaronder verborgen zit. 

De meeste van ons focussen zich op wat er aan de oppervlakte leeft en speelt en ze negeren wat daaronder verborgen ligt.

Oprah Winfrey is niet onbekend met conflicten, en vanuit haar ervaring als interviewer heeft ze een behoorlijk beeld erbij. In haar shows heeft ze veel gevoelige onderwerpen onder de aandacht gebracht.

“Ik heb met bijna 30.000 mensen gesproken in mijn show” zegt ze, “en alle 30.000 hadden een ding gemeen.”

Wat ze allemaal gemeen hadden of ze nou brandweerman of arts waren, ze zochten erkenning.

Geen ego gerichte erkenning maar een basiserkenning van er mogen zijn, ertoe doen. Erkenning dat hun gevoelens er ook toe doen, dat ze belangrijk genoeg zijn. En dat hun woorden mee worden gewogen.

Tijdens haar presentatie over carrière, het leven en leiderschap op the Stanford Graduate School of Business, zei ze het volgende. Al je argumenten komen neer op drie vragen. 

1.  Heb je me gehoord?

2.  Zie je mij?

3.  Betekenen mijn woorden iets voor je?

Met andere woorden, als jouw partner boos op je is omdat je laat thuis bent, of een medewerker lijkt negatief door een probleem onder de aandacht te brengen, het enige wat die persoon echt wil is gezien en gehoord worden. Ze willen het gevoel hebben dat ze ertoe doen.

Gehoord worden door te ervaren dat je oprecht luistert naar en geeft om wat ze zeggen.

Dat wil overigens niet zeggen dat je hun probleem direct op wil lossen, het wil zeggen dat je bereid bent om te luisteren naar waarom het mogelijk een probleem is.

Het betekent dat je niet in de verdediging gaat en ook dat je het probleem niet overneemt. Als je een probleem of conflict snel wil oplossen dan doe je er verstandig aan om zelf je ‘begrijpertje’ aan te zetten en de ander te tonen dat je wel begrijpt dat diegene ergens een probleem mee heeft. En door hen het gevoel te geven dat wat zij voelen of vinden wordt meegewogen haal je de strijd uit een conflict.

“Je hebt gelijk, ik werk tot laat de laatste tijd, ik snap dat het frustrerend voor je is dat ik niet op tijd thuis ben voor het eten. Ik begrijp je.”

“Ik hoor wat je zegt, er is veel aan de hand de laatste tijd in de organisatie. Ik kan niet beloven dat ik het voor je kan oplossen maar weet dat ik waardeer dat je het hebt uitgesproken. Ik ga actief meekijken naar een oplossing.” 

Volgens Oprah (en de meeste psychologen), zodra iemand ziet en voelt dat hij wordt gezien en dat zijn mening ertoe doet, dan verandert ‘het spel der conflicten direct’. De spanning vloeit uit het lichaam weg en de toon verzacht. Het probleem (b)lijkt ineens beheersbaar.

De meeste van ons herkennen dit wel. Als je een probleem hebt met iemand en je graaft diep genoeg dan kom je meestal uit op er werd niet naar je geluisterd. Of je mening werd als onbeduidend afgedaan.

Zodra iemand begrip toont voor het feit dat jij ergens een probleem mee hebt. En je voelt dat je echt gehoord wordt dan voel je je ook anders. Het verzacht je energie. Je voelt de echte connectie en de oprechte interesse. Er is verbinding. Je voelt je gesteund. Zelfs al heb je ongelijk. Dat doet er dus juist (nog) niet toe. 

In Oprah’s woorden, “Probeer het eens bij je kinderen, je partner, je leidinggevende, je vrienden of familie. Erken hen. ‘Ik zie je. Ik hoor je. En wat je zegt is belangrijk voor me.”

En zie de magie ontstaan.

Hier en daar vrij vertaald, het oorspronkelijke artikel lees je hier