Geplaatst op

Management en communicatie

In mijn professionele loopbaan heb ik veel te maken gehad met directeuren, directies, bestuurders, DGA’s en managers. Een tijd ondersteunend als directiesecretaresse en vanaf 2005 adviserend als marketing communicatieprofessional. In de meest uiteenlopende branches. Door hoe mijn leven gelopen is heb ik niet eerst allerlei studies gedaan en daarna gaan werken, maar ben ik gaan werken en heb in de avonduren studies erbij gedaan zodat de theorie aansloot op mijn praktijkervaring.

Al vanaf het begin van mijn loopbaan was ik danig gefascineerd door het vakgebied communicatie. Die fascinatie groeide uit tot ambitie en ik besloot: ik wil verschil maken in en met communicatie. Wat mij in de tijd als directie-ondersteuner opviel was hoe vaag er met communicatie werd omgegaan binnen managementlagen. Managementlagen die veelal bedoeld waren om de organisatie overzichtelijk te houden en taken en bevoegdheden helder te krijgen.

Zo’n managementlaag zou communicatietechnisch veel ruis van de zender kunnen halen maar daar gaat het veelal mis. De ruis op de zender wordt vaak precies door diezelfde managementlaag veroorzaakt. Directieleden verliezen regelmatig ‘het gevoel’ op de werkvloer, wat op zich niet heel gek is als een organisatie groeit. Directieleden laten zich informeren door de managementlaag en als daar belangen zijn om dat wat er werkelijk leeft op de werkvloer te verbergen, dan neem je jezelf dus als directie in de maling. In theorie heb je het dan goed geregeld maar in de praktijk werkt het niet.

Medewerkers raken gefrustreerd en gnuiven bij het woord communicatie, want er wordt toch niet geluisterd. En dat stoort mij een beetje in mijn vakgebied, interne communicatie echt laten werken in een organisatie lukt alleen als je het in zijn geheel en kriskras door de hele organisatie serieus neemt. Dat wat er leeft op de werkvloer moet helder en transparant bottom up gecommuniceerd kunnen worden, in de lijn zo u wilt maar zorg dan wel dat die lijn precies doet wat het moet doen, luisteren, filteren en doorgeven.

Ik kan ontzettend genieten van programma’s als: undercover boss, mits het niet overduidelijk een geregisseerde pr-stunt is. En iedere keer weer krijg ik bevestigd dat directieleden totaal het gevoel met de werkvloer kwijt zijn geraakt omdat de communicatie is gestagneerd in de managementlaag. Voor dit stuk zocht ik online naar de definitie van managen, en eigenlijk daar zie je al de vaak overbodigheid van een managementlaag in:

‘de baas zijn en zorgen dat iedereen doet wat hij of zij moet doen’

Maar wat nu als de echte baas weer gewoon gaat doen wat hij/zij moet doen: datgene waar ze managers voor aannemen; zorgen dat medewerkers doen wat ze moeten doen. Misschien dat zijzelf dan weer open staan voor wat er leeft in de organisatie zodat zij communicatie in kunnen gaan zetten waar het voor bedoeld is: verbinden, naar elkaar luisteren, van elkaar leren en elkaar binnen de mogelijkheden van de organisatie tegemoetkomen.